Dizen que fa cuasi doze
mil años prenzipió l’Olozeno, yo no soi tan biello asinas que no pude ir ta ra
inaugurazión, una pena pues seguro que estió bien. Fa como bente mil años o
fredo prenzipió a reblar e l’orache se fue templando dica que pleguemos a o
periodo presén de clima templato en o que lebamos 11.800 años chustos, seguntes
diz a wikipedia. Templato pa os de casa nuestra, a os inuit de fa tres
chenerazions no pienso que se les fese mica ixa ideya, ni a os tuareg estuque
tampó.
O cabo d'año d’os 11.800 años
chustos no lo emos aprobeitato pa fer una buena fiesta, otra ocasión perdita. A calendata me
recuerda á o Libro d’os Emperadors, a traduzión herediana de cabo d’o siego XIV
en o que mete que fue feita en o año 6.626 d’a creyazión d’o mundo. U a
wikipedia u Bernardo de Chaca, o copista d’Heredia, eban mercato a suyas
achendas en bel bazar chino fulero pues as cuentas no cuadran.
O clima dende allora ha
tenito de tot, con periodos más calidos, como en os cuatre primers sieglos d’a
nuestra era, u en o tiempo en que os estilos romanico e gotico marcaban as
costruzions en Europa, entre os sieglos dezeno e catorzeno. Tiempos en os
que as zepas produxiban buenos bins en a montaña altoaragonesa, y dende os
cualos toponimos como as biñas, biñals, maigualas, mallualas...
nos recuerdan que no caleba baxar ta o Semontano a buscar o bin. Tot torna e
ayer mesmo pude tastar os primers blancos e tintos feitos en Barbenuta dende
asabelo cuántos dezenios u sieglos.
A partir d’o sieglo XIV tocó una baxata d’as temperaturas que duró dica o XIX con masimos meyatos os
sieglos XVII, XVIII e XIX. Iste zaguero ye o que debuxaron e pintaron os
perineistas primers, obras que güei nos fan soñar con mons fartos de nieus e
glaziars. O primer empentón debandito fue o que acotoló as biñas en a montaña
meya, un acotole que describió Ignacio de Asso en a suya Historia de la
Economía Política de Aragón (1798):
La causa principal de haberse abandonado el cultivo de las viñas (en a partida de Chaca) es en mi concepto la desapacibilidad del clima, que ha ido sucesivamente en aumento, y ha deteriorado la calidad del fruto, en términos de ser inútil para el vino...
Agora a calentura
terrestre parixe que ye cosa d’a nuestra espezie, se charra d’a era
Antropozena, e muitos espezialistas luitan por qui d’entre ellos mete a
calendata chusta en a que ha prenzipiato o periodo: o día que chitón as bombas
en Hiroshima, o día en marchó a maquina de bapor... cadagún seguntes o suyo
parixer.
Pa yo ixe día fue o
inte en que prenzipió a Neolitico, a metá de l’Olozeno si fa u no fa, cuan se pretó fuego a ras selbas, cuan as articas e as güellas debuxón o clamato
paisache antropico. Milenios de cheras, astrals, aladros, lugars, camins han
acotolato en as montañas selbas de caxicos, fabos, abez, tremoletas, salzeras,
urmos u pins, selbas d’as que tasamén
quedaba o recuerdo fa un ziento d’años.
Cuan charramos d’a
eboluzión d’os paisaches prenzipamos con periodos de millons e millos de años
que podemos resumir en bel par de parrafos pa, seguntes nos amanamos a os
nuestros días, ir trestallando o tiempo en trozes cada begata más chicoz. Por
ixo podemos discutir si o Antropozeno prenzipió fa sesanta y dos años, tres
meses, güeito días, doze oras e trenta y seis menutos u a bespra.
O caso ye que os
nuestros tartagüelos eban problemas pa trobar un enzendallo que chitar en o
fogaril, pa calentar-sen una mica en o cabo d’o zaguer empentón fredo, eban
pelato a montaña como a un burro mal esquirato. Dimpués manimenos bel iluminato
parió a ideya mitica de que si os Perineus se’n han conserbato ye grazias a o buen
fer d’os nuestros debantapasatos.
Plegó o sieglo benteno,
a industrializazión, as obras idroeleutricas e tot ixo que ya conoxemos cuasi
de primera man. O Estato, por autiba e por pasiba fizo blincar a ra chen d’istos
mons; feban falta como man d’obra en as ziudaz e o país teneba a sagrata
funzión de plenar-se d’entibos con os que regar a Tierra Plana e fer luz. Pa
ixo yera combenién que as costeras despullatas de arbols tornasen a cubillar
selbas que aguantasen a tierra antis de que se colmatasen os entibos.
Entremistanto pasó a “cruzada
nazional”, entre a oligarquía, a ilesia catolica e os militars dezidión
acotolar a manchanza igualitaria que emporcaba a soziedá. Mesos en
fosilamientos se lebón por debán u espachón a tot aquel d’o que se pensase
podese pensar por libre. Un glorioso antezedén d’o Pol Pot u d’a reboluzión
cultural china en o que, ixo si, cada muerto yera santificato por a gracia de
dios.
D’ixos bardos resultón
bellas escuelas de incheniers manullatas más que más con estilo nepotista entre
inútils, os que eban quedato d’a porga faxista. Inútils que tasamén sabeban
mandar plantar pins, igual daba que en puestos en os que efeutibamen a tierra
no aguantase más que árbols colonizadors de ixa raza, u que ese que lebar-se por
debán caxicars u fabosas. O mesmo caso cuan tocaba – e toca – picar madera.
Igual se tiene que en sacando os pins se quede o terreno sin solero fértil u
que ixas pinadas sigan un estadio enta una selba climazica más estable e menos
cremadera. A custión, como deziba un incheniero fa años ye “que no paren las
máquinas”. Una politica, antiparte, que fa as delizias de muitos alcaldes d’os
que defienden que o Perineu ye polito por o buen quefer d’os suyos debampasatos.
Plegamos asinas ta iste
ibierno que se han minchato os zorzes, ixo que siempre s’eba dito que no podeba
pasar, con un pasaiche en o que se troban muitas pinadas repoblatas pardas, como
muertas, con as punchas minchatas por a tiña d’os pins. Tiña que durante tot o ibierno
se troba fendo prozesións pa disgusto de cans e chens alerchicas. E, con a
mesma lochica que se diz que as selbas son puercas confundindo una fase de
costruzión d’a selba con a limpieza de casa nuestra, bi ha qui creye nezesario
chitar bereno p’acotolar a monstrugosa tiña d’os pins.
A tiña ye uno d’os
pocos bichos capazes de minchar pinarra, fazilitando a suya descomposizión en o
solero. A pinarra se desintegra mal e fazilita o fuego; dixerita por a tiña
tiene una buena parti de nitroxeno, más umedá e se desfá con fazilidá, ye como
cambear estopa por abono. O fuego ye un prozeso natural d’a selba mediterránia,
o malo ye que hemos creyato un paisache anormalmén pleno de pins en do teneba
que aber un mosaico de selbas entre as que destaca o caxicar, de suelos muito
más ricos e menos inflamables. Ye o resultato istorico de milenios de
deforestazión, firme despoblazión rezién, creximiento consecuén e natural de
pinadas por colonizazión de soleros pobres, e plantazión / promozión irrazional
d’istas mesmas coniferas a cargo de teunicos mal formatos e poblazión local
desinformata.
Dende o angle
etimolochico, tiña u teña bienen d’o latín tinea e son espresión común en as
luengas romanicas con un par d’azezions chenerals, as que fan referenzia a o
cuco e as que refieren a enfermedá d’os tiñosos.
En aragonés se decumenta a o menos dende o sieglo XIV. En muitismas luengas
modernas o nombre común d’a tiña d’os pins (Thaumetopoea
pytiocampa Den. & Schiff.) se relaziona con o costumbre d’os cucos d'ir en ringlera. Linneo en o s. XVIII clama Phalaena processionaria a una espezie d’o mesmo chenero pero propia
d’os caxicos. Dende ixe sieglo o nombre de “prozesionaria” se fa común en cuasi
todas as luengas modernas. Y dende allora tamién bi ha autors que defienden que
ista tiña “luen de perchudicar-nos, fustía chobillos de seda que poderba
fer-nos onra”. Pasatos dos sieglos encara no se conoxe que s’aiga aprobeitato a
suya seda.
En Teruel, fa tiempo, ascuité o nombre de sírganos pa os cucos d’a tiña. A esplicazión yera que ban en sirga,
en ringlera. Sírganos ye plural, tiña ye chenerico, como ratilla, nombra
a o conchunto d’os cucos.
Tiña ibernal en iste
ibierno esmortezito; dintro de pocos días a Candelera, plore u no plore,
sentenziará “l’ibierno fora”. O sol ba ganando, os onsos saldrán d’a
onsera, si se’n han meso, e os pins, a bonico, irán sacando punchas nuebas pa
bestir-sen de berde.