La charmeuse de serpents. Henri Rousseau. Musée d'Orsay |
A soberbia simbolica de l’ombre plega a ser
un gran chuego que se chuga
con as reyalidaz empiricas
un gran chuego que se chuga
con as reyalidaz empiricas
Marshall Sahlins
George Lakoff cuan esplica a
teoría d’o marco a os suyos alumnos d’a unibersidá de California les diz: ¡no
pensez en un elefán! Como ye de dar, nunca ha conseguito que no’n piensen. Cualsiquier
parola como “elefán”, afirma, eboca un marco que puede ser una imachen u bella
mena d’informazión: os elefans son grans, han orellas flecsibles e proximoda u
trompa, se les asozia a ziercos, ezetra. Lakoff ye un reconoxito lingüista e
zientifico cognitibo, o libro que comento se tetula chustamén No pienses en un elefán e fue escrito en
2004 con a intenzión d’aduyar a o partito democrata a ganar as elezions d’aquel
año, de benzer “a inmoralidá de Bush”.
Os marcos son estruturas mentals que farchan a nuestra bisión d’o
mundo e por ixo condizionan tamién os obxetibos, os plans e as trazas con as
que bibimos. Lakoff paró cuenta de que os republicans modifican conszienmén os
marcos ta conseguir os suyos fins, pues un cambio de marco ye un cambio sozial,
modifica o “inconszién cognitibo”. En o libro parte d’a metafora “alibio
fiscal”, en o que a parola “alibio” redefine o conzeuto de fiscalidá, cambea o
suyo marco. Charrar d’alibio fiscal, encara que seiga ta negar a ideya mesma ye
azeutar o nuebo marco-trampa d’os republicans.
Leyendo iste libro/manual-de-democratas
ye curioso trobar os marcos que George Lakoff da como naturals e propios d’a
cucha, os “progresistas” u “liberals” d’o suyo país fren a ra “dreita”, más que
más a ideya de dios (Dios, con mayuscla, uno, gran e omnnipotén). Mete ficazio
l’autor en no emplegar “cucha” anque identifica “conserbadors” con “dreita” dintro
d’un esquema binario. Asinas, esfiende que a relichión no ye monopolio d’a
dreita: “a os conserbadors les cuacarba fer-nos creyer que as relichions son
conserbadoras, pero no ye asinas”, argumenta que a más gran parti d’os
cristianos, chodíos e musulmans d’o país son liberals, que os progresistas cal
que estén amán de dios ta alcanzar a suya grazia (sic). Pero o marco de dios no
ye chustamén ixe, dios ye a man dreita, a cucha ye asunto d’o diaple, no se
pueden mezclar ixos dos marcos, semos dicotomicos e tribals. Dios ye o rei que
chustifica dende a suya inesistenzia a desigualdá, o rei que se refirma en o
dreito, que ye en o dreito prozeder d’os suyos chuezes, os que churan amostrando
a suya man dreita, sinzera e obedién, no a siniestra cucha; dios, que escribe
con destreza dreitas ringleras.
O elefán en o que Lakoff no
quiere que piensen os suyos alumnos ye royo, ye o totem d’o partito
republicano. Os totems son cosa d’o nuestro pasato de cazataires replegadors e
d’as pocas culturas que encara s’adedican a sobrebibir en o meyo natural
cullindo o que iste les n’ofrexe. O marco de relazions entre as personas e os
elefans, ubrindo l’ambista, entre umanos e animals ba tresformando-se conforme
cambean as soziedaz. Cambean pero acomulan, aborguilan metaforas e conzeutos.
As culturas de cazataires replegadors biben en a naturaleza, a relazión ye de personas
entre animals, como diz Pascal Picq en una “representazión dita arcaica u
pagana que chunta a l’ombre con o mundo bibo – e más amplamén con o cosmos –“.
Os umanos biben entre animals d’os cualos se sirben, e os animals por a suya
parti se’n sirben d’os umanos. Os animals se tornan modelos, como o elefán
royo, a sola menzión de seguntes qué espezies puede fer blincar a medrana u as
papilas gustatibas. Ye o caso d’as serpiéns, a pabor d’a suya presenzia
trespasa os biellos tiempos e, encara con un nuebo marco de relazions personas-animals,
como se beyerá, mantienen a suya esenzia preistorica. Asinas en A Espuña, en o
sieglo XVIII o mosen Juan Mostalac describe con detalle cómo un bezino de
Ligüerre d’Ara que replegaba fusta arrozegata por a Zinca en as suyas
tamborinadas, trobó una serpién de más de 28 palmos, e d’o susto d’o bufito que
le’n dio, murió a os tres días; de Beltrán Camesí, franzés, que trobó otra
parellana e tubo que “medizinar-se” por no morir, e de Miguel Broto de Morillo
de Tou, muerto a o terzer u cuarto día tras dar-se de morros con un culebrizo. Mosen
Juan Mostalac esplica que os bezins de A Espuña no baxaban a replegar a fruta
en a ribera d’a Zinca por miedo, lo cuenta e da fé de que asinas pasó. A más
antiga medrana s’alza en a nuestra memoria.
Con o fenomeno d’a primera urbanizazión,
coinzidindo con o neolitico e a fin d’o pleistozeno, fa una dezena de milenios,
bellas soziedaz se sedentarizoron en lugars e ziudaz, organizoron a suya
combibenzia e modos de produzión e fuen tenendo nezesidá de chustificar o feito
de que unos mandasen e otros obedexesen, d’a desigualdá sozial. Os animals fuen
dixando de ser ixos “iguals” con os que se compite por a chenta, a ser
domesticatos pa triballar u acomular proteinas en casa sin que calese marchar a
cazar, tanto. O marco de relazions se redefine, ya no son personas entre
animals, as personas cudian d’os animals pa serbir-se d’ellos. Criar e mimar a
un animal ta dimpués sacrificar-lo u chuñir-lo menesta una chustificazión
fuerte. Tanto a relichión como a filosofía adedicoron e adedican encara muitos
esfuerzos en iste nuebo marco, discuten sin fin sobre o menister de deseparar a
l’ombre d’os animals. A l’ombre.
As serpiens en os primers tiempos
neoliticos fuen simbolo d’a renobazión d’a bida, pues surten en primabera e
tiran asobén a biella piel, son un simbolo femenino. Pero cuan se construyó o
dios uno, gran, omnipotén e masclo, a serpién pasó definitibamén a ser o
diaple, e con ella a muller quedó a meyo camín entre umanidá e animalidá. Eba
ye una costiella d’Adán, intresato cambeo d’os sinificatos d’a parola ti “costiella / que da vida” – ta
tresformar a diosa sumeria Ninti en a pecadora e semisa Eba. As Benus
paleoliticas, Innana, Ishtar, Isis, Cibeles, Artemisa, Minerba, asobén
relazionatas con as serpiens, pasoron de diosas a serbidoras. Por as montañas
perinencas nos queda o consuelo de puyar enta os ibons e trobar politas moras que
en o suyo baile solstizial se bisten de culebras.
En a falordia meyebal de Renart,
dios da un tochet a Adán con o que, trucando en a mar, surten animals
probeitosos, os primers a güella e o can, manimenos, si la fa serbir Eba, salen alimañas como o lupo u a rabosa. Pascal
Picq en a suya Nueba istoria de l’Ombre
fabla d’una “tradizión filosofica enzerrinata en a dominazión de l’Ombre sobre
a naturaleza”. Una nueba metafora redefine o marco: de personas entre animals
se plega ta personas como animals. Seguindo a Claude Lévi-Strauss: “Nunca como
en os cuatre zaguers sieglos d’a suya istoria, l’ombre ozidental no ha plegato
a comprender que arrogando-se o dreito de deseparar radicalmén l’umanidá de
l’animalidá, acordando a la una tot o que le’n tiraba a la otra, ubriba un
ziclo maldito, e que a mesma güega de contino empentata serbirba ta deseparar
os ombres d’otros ombres, e a rebindicar, en probeito de minorías cada begata
más estreitas, o pribilechio d’un umanismo, corrompito no más naxer por aber
amprato a l’egoismo o suyo prenzipio e a suya nozión”.
En ixa umanidá negata se situga á
dezir de Picq “ista mitá de l’umanidá masiato tiempo ficata en l’animalidá por
millor espoliar-le os dreitos: a muller”. Erasmo de Rotterdam, fablando por boz
de Locura, filla de Pluto, lo esplica crudamén: “naxito como ye l’ombre ta
gobernar as cosas [...] Chupiter me consultó, como en os demás asuntos, e a
l’inte le di un consello dino de yo: o d’achuntar una muller a l’ombre. [...] un animal delizioso, grillato e fato,
pero agradable á o mesmo tiempo, qui, en a combibenzia d’a casa amerarba a suya
irrazionalidá con a seriedá d’o suyo compañón”.
O colonialismo ye tamién
alazetato en istas metaforas sobre as personas como animals. Por no marchar
guaire luen en o tiempo ni en o espazio, en 1944 os doctores Vicente Beato González e Ramón Villarino Ulloa publicoron
un estudio tetulato Capazidá mental d’o
negro en o que creyoron demostrar a inferioridá mental d’o negro en Guinea,
conzedendo que “no toda a suya inferioridá inteleutual se debe a tara
patolochica; estimamos que gran parti d’ella ye consecuenzia d’un fenomeno
natural” d’o que concluyoron que “o mayor rendimiento pueda lograr-se en
triballos imitatibos, pero nunca en aquellos ta os cuals calga un triballo
d’elaborazión [...] Por razons analogas tampó ye d’esperar que en os triballos
de campo se logren mayors rendimientos cuan l’ombre de color los reyaliza baxo
a suya esclusiba direzión”.
A cultura ozidental contina con a
suya eboluzión, a urbanizazión moderna ye tal que a más gran parti d’a nuestra espezie
bibe en ziudaz, incomunicata d’a naturaleza que le’n ye allena a ra suya bida
cutiana. A naturaleza ye una postal, un simbolo con o que no se interautúa
bitalmén. O marco torna a redefinir-se, de personas entre animals pasemos enta
personas como animals e d’astí, agora plegamos ta animals como personas. Os
animals que proporzionan alimento han dixato d’esistir d’a nuestra esperienzia,
a carne se troba elaborata, sin relazión con a bida, o bestiar ye un recuerdo.
A fauna con a que a umanidá urbana combibe son as mascotas, son parti d’a
familia, no cal deseparar-las pues no son esplotatas (fisicamén, sicolochicamén
sí pero ixa ye otra istoria. Una mascota ofrexe a más semisa e dependién d’as
relazions).
Ye un fenomeno nuebo por
cheneral, pero no por desconoxito. Nobles u reis cletatos en os suyos palazios
e cortes bibiban tamién deseparatos d’o mundo. D’o rei franzés Charles IX
(1561-1574) se deziba que quereba más a os suyos cans que a ra chen. Le beniba
de familia, o panadero millor pagato e considerato d’o palazio en bida d’o suyo pai, Henri II, yera o encargato
de fer o pan de dos reyals canez blancos que teneba. No s’enfarinaba en dengún
otro quefer. As mullers manimenos, que no gosaban cazar, preferiban a os gatos.
A duquesa de Lesdiguières mandó fustiar un sarcofago de marbre negro con a
figura d’a suya gata muerta en siñal de duelo: “Aquí chaze Ménine, a más amable
e a más amata de todas as gatas [...] A suya dueña que no amó cosa, l’amó dica
a locura”. Más curioso ye o castigo que establiba o Fuero de Chaca a qui,
pobre, furtase un gato: “Seiga ligato lo
gato a o cuello d’aquel ladrón
tal que penche por a espalda sobre o dorso d’o ladrón, el estando espullato; e de la una puerta d’a billa en a que
isto esdebendrá ta la otra seiga
menato lo ladrón, os alguazils fieran
a el e fieran lo gato a begadas
que por fuerza aiga de descorchar con
as unglas lo dorso d’o ladrón; e isto feito, seiga suelto lo ladrón”.
Manimenos, bi ha chen que dende a
bibenzia d’as mascotas chiran a güellata enta os animals anonimos que son
sacrificatos ta plenar asepticas bandexas de polispán, os animalistas. Os
animals son como personas, en consecuenzia son suxetos de dreitos, pero cal
parar cuenta en o que escribió Saussure: “lo que predomina en cualsiquier
cambeo ye a persistenzia d’a biella sustanzia; a indiferenzia debán d’o pasato
ye sólo relatiba. Por ixo o prenzipio d’o cambeo se basa en o prenzipio d’a
continuidá”. Igual como o totem primitibo se puede identificar con o moderno elefán
republicano, a chustificazión d’a desigualdá se puede trobar en o animalismo. No
ha os mesmos dreitos a flora endemica d’una isla que as crabas bordes que
l’acotolan, no os paxaros que o gato que los engalza, no as caparras que o can
d’o que sucan a sangre: bi ha más dreitos ta ras mascotas que ta ras demás
espezies, e amás o sesgo antropozentrico pribilechia a mamifers sobre aus, a
istas sobre inseutos e a istos sobre a bechetazión. Cal parar cuenta amás de
que a metafora ye incompleta, bi ha dreitos pero no debers, no ye fázil desixir
debers a un toro librato d’a tortura d’a lidia u á una anaconda.
Un chiro curioso d’o nuebo marco
que considera os animals como personas ye o trespaso d’o sinificato negatibo de
‘forano’, ‘estranchero’ enta os animals. En os años nobanta en una bal
perinenca bi eba una inquietú importán por a presenzia de culebras berenosas
que yeran chitatas en o mon dende alicoters, dintro de bolsas fotodegradables,
u ixo deziba e churaba muita chen. Bel conzello escribió a o subdelegato d’o
gubierno preguntando por o caso. Yeran culebras modernas, teunolochicas, pero no
solo ixo. En cuentas d’espantar por a suya grandaria como as serpiens de A
Espuña, istas yeran “americanas, negras” e, pa forro bota, preñatas. Yeran
foranas, poderosas como os americans, negras, escuras, periglosas mesmo en as
suyas entrañas, o Bronx nuebayorqués imbadiba a montaña. Y, en pagas, fembras.
Me tocó acompañar a un zereño montañés mientres dallaba a yerba, con un mango
de xada en a man por si l’atacaba bella fiera fizadera. No me calió fer-lo
serbir, o escuro e sibilino pueblo no nos acometió.
A foranidá como atributo negatibo
propio d’as personas se trespasa a os animals. En aragonés os foscos tordos
olibers se claman asobén tordos americanos (Sturnus
unicolor) con parellana intenzión. Lo mesmo pasa con os onsos trayitos
dende Eslobenia enta os Perineus, una pintada sobre o gudrón en o lugar de
Sarrrance (Bal d’Aspa, Biarn) lo definiba claramén: "Non à la
colonisation slovène. Population déterminée, guerre déclarée" No a ra
colonizazión eslobena. Poblazión determinata, guerra declarata.
Erasme (1511 - 1964) Éloge de la Folie. Paris, Garnier-Flammarion. Fernández
Moreno, N. (2004) Temas de etnología
regional. Madrid, UNED. Lakoff, G.
(2017) No pienses en un elefante.
Lenguaje y debate político. Barcelona, Ediciones Península. Mollo, M. (1964) El Fuero de Jaca. Zaragoza, I.E.P. Pastoureau,
M. (2008) Les Animaux Célèbres.
Condé-sur-Noireau (Calvados, France), Arléa. Picq,
P. (2007) Nouvelle histoire de
l’Homme. Paris, éditions Perrin. Vidaller
Tricas, R. (2017) Fendo l’onso.
Asayos de antropolochía zoolochica.
Uesca, Comarca Alto Galligo / Alto Gállego. Sahlins,
M. (1997) Islas de historia. La
muerte del capitán Cook. Metáfora, antropología e historia. Barcelona,
Gedisa editorial.
Publicato en El Eco de los Libres: "No pienses en as serpiens", en El Eco de los Libres, lº 3 (2019) Jaca, Ateneo Jaqués.
pp. 153-155.
pp. 153-155.